راهنمای دریافت خسارت بیمهنامه مسئولیت
با توجه به اینکه در انواع بیمههای مسئولیت، بر اساس قانون بیمه مسئولیت، بیمهگذار -که طبق قوانین جاری کشور باید قصور وی محرز شود تا ملزم به جبران خسارت واردشده به دیگران باشد- محدود به شرایط مندرج در بیمهنامه، زیر پوشش بیمه قرار میگیرد، بنابراین وی موظف است حداقل کارهای زیر را انجام دهد:
الف- فرستادن نامه كتبي به بیمهگر مبني بر وقوع حادثه جانی و مالی در زمان مشخص (ادعای خسارت از سوی بیمهگذار) حداکثر زمان اعلام خسارت طبق ماده «3/4» شرایط عمومی بیمهنامه، پنج تا 15 روز از زمان اطلاع از وقوع خسارت است.
همچنین اعلام خسارت بيمهگذار بايد شامل موارد زير باشد:
- تاريخ اعلام
- تاريخ حادثه و زمان آن
- شماره بيمهنامه
- مشخصات زیاندیده (تصویر شناسنامه و کارتملی)
- محل، علت و چگونگی حادثه
- شرح صدمه واردشده به زیاندیده
- در صورت لزوم، متناسب با نوع بیمهنامه، باید اطلاعات کاملتری در اختیار واحد خسارت قرار گیرد.
ب- بیمهگذار باید مدارک و مستندات مربوط به خسارت را در اختیار بیمهگر قرار دهد.
پ- در صورت شکایت زیاندیده، بیمهگذار باید مدارک مربوط، از جمله برگ ابلاغ شکایت، احضاریه، نظریه پزشکی قانونی، گزارش کارشناس حوادث کار و همچنین رای قطعی دادگاه را بلافاصله به بیمهگر ارایه دهد.
ت- چنانچه در روند رسیدگی، به مدارک و مستندات دیگری نیاز باشد، بیمهگذار باید نهایت همکاری را با بیمهگر صورت دهد و آن مدارک را برای تسریع در پرداخت خسارت در اختیار بیمهگر قرار دهد.
ث- بیمهگذار باید از سازش با زیاندیده بدون اطلاع بیمهگر خودداری کند.
ج- بیمهگذار باید با کارشناسان اعزامی بیمهگر -هنگام بازدید و بررسی خسارت- نهایت همکاری را بهعمل آورد.
مدارک لازم برای تکمیل پرونده و پرداخت خسارت «هزینههای پزشکی، نقصعضو و فوت» در بیمهنامههای مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان عمرانی، صنعتی، تولیدی و خدماتی
- اعلام کتبی حادثه توسط بیمهگذار
- تصویر برابر اصل شناسنامه و کارت ملی زیاندیده
- تصویر برابر اصل قرارداد استخدام/گواهی اشتغال/حکم کارگزینی
- تصویر برابر اصل لیست تامین اجتماعی در ماه حادثه
- تصویر برابر اصل نسخههای پزشکی
- ارایه نامه توسط بیمهگذار مبنی بر موافقت با پرداخت هزینه پزشکی در وجه مصدوم که در صورت موافقت نشدن، چک در وجه بیمهگذار صادر میشود.
- در صورت بستری در بیمارستان نیز، مدارک زیر باید ارایه شود:
- گزارش نخستین مرجع درمانی در زمان حادثه و شرح حال مصدوم (گزارش مراجع قضایی، اورژانس و …)
- گزارش بیمارستان در زمان پذیرش مصدوم
- خلاصه پرونده مصدوم در زمان ترخیص
- برگ شرح حال بیمار و خلاصه پرونده مصدوم یا برگ شرح عمل بیمار
- اصل صورتحساب بیمارستان و ضمائم آن (نسخهها، عکس، آزمایش و …)
- ارایه گواهی خاتمه طول درمان از پزشک معالج
همه مدارک یادشده باید توسط مسئولان بیمارستان یا مراکز درمانی که مصدوم در آن بستری بوده است مهر شود و در صورت امکان، واحد رسیدگیکننده به پرونده، این مدارک را از مراکز درمانی مربوط دریافت کند. ضمنا خسارتهایی که تاریخ حادثه آن تا 10روز پس از شروع بیمهنامه باشد، باید از مراکز درمانی استعلام شود.
مدارک لازم برای دریافت خسارت نقصعضو
1 – اعلام حادثه توسط بیمهگذار
2 – تصویر برابر اصل شناسنامه و کارت ملی زیاندیده
3 – تصویر برابر اصل قرارداد استخدام /گواهی اشتغال/حکم کارگزینی
4 – تصویر برابر اصل لیست تامین اجتماعی در ماه حادثه
5 – تصویر برابر اصل نسخههای پزشکی و در صورت بستری در بیمارستان، ارایه مدارک زیر:
1-5 – گزارش نخستین مرجع درمانی در زمان حادثه و شرح حال مصدوم (اورژانس و مراجع قضایی)
2-5 – گزارش بیمارستان در زمان پذیرش مصدوم
3-5 – خلاصه پرونده مصدوم در زمان ترخیص وی
4-5 – برگ شرح حال بیمار و خلاصه پرونده مصدوم یا برگ شرح عمل بیمار
5-5 – ارایه گواهی خاتمه طول درمان از پزشک معالج
نکته: همه مدارک یادشده باید توسط مسئولان بیمارستان یا مراکز درمانی که مصدوم در آن بستری بوده است، مهر شود. در صورت امکان، باید واحد رسیدگی به پرونده، این مدارک را از مراکز درمانی مربوط دریافت کند.
6- اصل صورتحساب بیمارستان و ضمائم آن (نسخهها، عکس،آزمایش و …)
1-6 نظریه پزشک معتمد بیمهگر (کارشناس پزشکی قانونی) درخصوص تعیین میزان دیه و ارش نقصعضو و صدمههای واردشده
2-6 اصل گزارش کارشناس بیمهگر و کارشناس حوادث کار (کارشناس رسمی دادگستری) طرف قرارداد با شرکت
3-6 ممکن است در شرایط خاص و بسته به نوع حادثه احتمالی، مدارک دیگری هم برای رسیدگی و پرداخت خسارت لازم باشد که بهصورت جداگانه اعلام خواهد شد.
4-6 رضایتنامه محضری و تحویل چک خسارت به مصدوم (بعد از ارایه گواهی اتمام معالجه، مصدوم به پزشک معتمد معرفی و تعیین درصد میشود)
اگر پرونده در مراجع قضایی باشد، مدارک زیر نیز باید ارایه شود
- اصل یا تصویر برابر اصل رای قطعی دادگاه
- اصل یا تصویر برابر اصل گزارش بازرس اداره کار یا کارشناس رسمی دادگستری
- اصل یا تصویر برابر اصل نظریههای پزشکی قانونی
- اصل یا تصویر برابر اصل گزارشهای دادگاه (شامل برگههای بازجویی، گزارش نیروی انتظامی و …)
- دریافت رضایتنامه محضری و تحویل چک خسارت به مصدوم (در صورت نامه کتبی از دادگاه)
- نامه اجرای احکام برای واریز مبلغ دیه به حساب دادگستری
نکته: پس از کامل شدن پرونده بر مبنای تاریخ آخرین مدرکی که پرونده را کامل کرده است، بیمهگر باید در 30 روز کاری مبلغ خسارت را پرداخت کند.
مدارک لازم برای پرداخت دیه فوت به وراث قانونی
- اعلام حادثه بیمهگذار
- تصویر برابر اصل شناسنامه و کارت ملی زیاندیده
- تصویر برابر اصل قرارداد استخدام/گواهی اشتغال/حکم کارگزینی
- تصویر برابر اصل لیست تامین اجتماعی در ماه حادثه
- تصویر برابر اصل نسخههای پزشکی
- اصل صورتحساب بیمارستان و ضمیمههای آن (نسخهها، عکس، آزمایش…)
- اصل گزارش کارشناس بیمهگر وکارشناس حوادث کار(کارشناس رسمی دادگستری) طرف قرارداد با سرپرستیها
- اصل یا تصویر برابر اصل رای قطعی دادگاه (در صورتی که دادگاه مبادرت به صدور رای کرده باشد)
- تصویر برابر اصل گزارش نیروی انتظامی و پاسگاه محل
- اصل یا تصویر برابر اصل گزارش بازرس اداره کار یا کارشناس رسمی دادگستری
- اصل یا تصویر برابر اصل نظریه پزشکی قانونی(شرح معاینه جسد)
- اصل یا تصویر برابر اصل رونوشت گزارشهای دادگاه
- اصل یا تصویر برابر اصل گواهی ثبت احوال مبنی بر فوت
- اصل یا تصویر برابر اصل برگه انحصار وراثت
- اصل یا تصویر برابر اصل برگ قیمنامه یا برگ ولایت قهری (درصورت وجود وارث صغیر)
- تصویر از تمام صفحههای شناسنامه وکارت ملی باطل شده متوفی و تصویر برابر اصل شناسنامه و کارت ملی وراث
- تصویر برابر اصل جواز دفن متوفی
- در صورت بستری شدن مصدوم در بیمارستان، مدارک زیر باید از سوی بیمهگذار ارایه شود:
- گزارش نخستین مرجع درمانی در زمان حادثه و شرح حال مصدوم
- گزارش بیمارستان در زمان پذیرش مصدوم
- خلاصه پرونده مصدوم در زمان ترخیص وی
- برگ شرح حال بیمار و خلاصه پرونده
نکته: همه مدارک یادشده باید توسط بیمارستان یا مراکز درمانی که مصدوم در آن بستری بوده است مهر شود. در صورت امکان، باید واحد رسیدگی به پرونده، این مدارک را از مراکز درمانی مربوط دریافت کند.
ممکن است در شرایط خاص و بسته به نوع حوادث احتمالی، مدارک دیگری هم برای رسیدگی و پرداخت خسارت لازم باشد.
مدارک لازم برای پرداخت خسارت مالی
- تصویر برابر اصل شناسنامه و کارت ملی زیاندیده
- ادعای خسارت زیاندیده (اعلام کتبی خسارت توسط بیمهگذار یا نماینده قانونی وی)
- صورتجلسه بازدید و گزارش ارزیابی خسارت کارشناس و تعیین علت حادثه
- تهیه عکس از اموال خسارتدیده، گزارش مقدماتی و برآورد اولیه خسارت
- تصویر برابر اصل سند مالکیت اموال خسارتدیده و تصویر سند مالکیت زیاندیده
- تصویر برابر اصل گزارش نیروی انتظامی و کارشناس تصادف و آتشنشانی در رابطه با خسارت وارد شده به وسایل نقلیه و سایر
- نظریه کارشناس خسارت یا کارشناس رسمی دادگستری
- اصل یا تصویر برابر اصل رای دادگاه در صورتیکه شکایتی مطرح شده باشد به همراه گزارشهای دادگاه
نحوه رسیدگی و مدارک لازم برای خسارت بیمهنامه مسئولیت حرفهای پزشکان و پیراپزشکان
با توجه به اینکه پرداخت خسارت بیمهنامههای فوق با رای مراجع قضایی یا سازمان پزشکی قانونی صورت میگیرد، پس از اعلام خسارت بیمهگذار، مدارک زیر لازم است:
1- ادعای زیاندیده و گزارش حادثه بیمهگذار
2- نخستین برگه اخطاریه یا احضاریه به همراه گزارش کتبی بیمهگذار
3- تصویر بیمهنامه صادر شده و استعلام صحت آن
4- تصویر شناسنامه و کارت ملی زیاندیده و بیمهگذار
5- تصویر برابر اصل مدارک پزشکی (بالینی) زیاندیده
6- تصویر برابر اصل رای هیات بدوی نظام پزشکی (برای مشخص شدن درصد قصور پزشک)
7- گواهی تایید تخصص پزشک از نظام پزشکی
8- اصل یا تصویر برابر اصل رای قطعی دادگاه مبنی بر محکومیت بیمهگذار
9- اصل نامه اجرای احکام مبنی بر تعیین مبلغ خسارت و اعلام شماره حساب دادگاه
پس از تکمیل مدارک، خسارت در وجه بیمهگذار (در صورت پرداخت خسارت توسط بیمهگذار و دریافت رضایتنامه محضری از زیاندیده و استعلام از دادگاه مربوط) یا در وجه دادگاه برای طی مراحل قانونی، پرداخت خواهد شد.
شرایط و مدارک لازم برای دریافت خسارت بیمه مسئولیت متصدیان حملونقل داخلی
رسیدگی به فرایند خسارت، مستلزم تکمیل مدارک توسط بیمهگذار و تحویل به بیمهگر است.
برخی از مدارک درخواستی عبارتند از:
- اصل یا تصویر برابر اصل کروکی پلیس راهور و گزارش نیروی انتظامی
- اصل بارنامه، شامل دو نسخه راننده و گیرنده کالا
- تصویر مدارک راننده (گواهینامه، کارت خودرو، کارت ملی، صورتحساب، بیمهنامه شخصثالث، کارت سلامت)
- اصل برگ باسکول قبل و بعد حادثه
- اصل فاکتور هزینههای انجام شده
- اصل حواله بارگیری
- لیست بستهبندی
شرایط و مدارک لازم برای دریافت خسارت بیمه اسب
- اعلام خسارت حداکثر ظرف مدت پنج روز پس از وقوع حادثه
- تصویر شناسنامه یا پاسپورت اسب
- اعلام نام و شماره تماس مسئول نگهداری اسب
- گزارش دامپزشک معالج اسب در درمانهای انجام شده
- تهیه عکس یا فیلم یا هر دو از زوایای مختلف بهطوری که پلاک دام قابل رویت باشد
- فیلم کالبد شکافی اسب
- گزارش مقام انتظامی و کروکی در صورتی که نقضعضو یا تلف در حملونقل اسب اتفاق افتاده باشد
- گزارش و کلیشه سونوگرافی و رادیولوژی برای تعیین میزان نقصعضو احتمالی
- تصویر کارتملی و شناسنامه مالک اسب (بیمهگذار)
بیمه درمان گروهی
شرایط عمومی بیمهنامه بدنه اتومبیل شاخهای از بیمههای [...]
راهنمای خسارت بیمهنامه حوادث
شرایط عمومی بیمهنامه بدنه اتومبیل مدارک لازم برای [...]
راهنمای خرید بیمهنامه حوادث
شرایط عمومی بیمهنامه بدنه اتومبیل مراحل صدور بیمهنامه [...]
بیمهنامه حوادث گروهی
شرایط عمومی بیمهنامه بدنه اتومبیل در این بیمهنامه، [...]
بیمهنامه حوادث انفرادی
شرایط عمومی بیمهنامه بدنه اتومبیل بیمهنامه حوادث انفرادی [...]
فرمهای بیمه زندگی
شرایط عمومی بیمهنامه بدنه اتومبیل فرم ﮔﻮاﻫﯽ اﻃﻼع [...]
راهنمای دریافت وام بیمهنامههای زندگی
شرایط عمومی بیمهنامه بدنه اتومبیل بلندمدت بودن بیمهنامه [...]
راهنمای صدور بیمههای زندگی
راهنمای صدور بیمههای زندگی بیمهنامههای عمر زمانی متقاضیان بیمه [...]
مزایای بیمهنامه عمروسرمایهگذاری
مزایای بیمهنامه عمروسرمایهگذاری امکان بهرهمندی از پوششهای بیمهای [...]
بیمهنامههای عمروسرمایهگذاری
بیمهنامههای عمروسرمایهگذاری در این بیمهنامه بیمهگر متعهد میشود [...]