صفحه اصلی/بیمه باربری/کلوز پیوست شرایط بیمه‌گران کالا، مجموعه شرایط C

کلوز پیوست شرایط بیمه‌گران کالا، مجموعه شرایط C

خطرهای تحت پوشش

۱- اين بيمه، خطرهای زير به‌جز استثنا شده‌های بندهاي ۴، ۵، ۶ و ۷ را پوشش مي‌دهد.

(۱/۱)- تلف شدن يا آسيب ديدن کالای بيمه شده كه به‌طور منطقي مرتبط با يكي از شرایط زير باشد:

(۱/۱/۱)- آتش سوزي يا انفجار.

(2/1/1)- به‌گل نشستن، زمينگير شدن و برخورد با كف دريا، غرق شدن يا واژگون شدن كشتي يا شناور.

(3/1/1)- واژگون شدن يا از راه يا از خط خارج شدن وسيله حمل زميني.

(4/1/1)- تصادم يا برخورد كشتي، شناور يا هر وسيله حمل ديگر با هر جسم خارجي به‌غير از آب.

(5/1/1)- تخليه كالا در بندر اضطراري.

(2/1)- تلف شدن يا آسيب ديدن كالاي بيمه شده كه علت آن يكي از امور زير باشد:

(1/2/1)- فداكردن كالا در جريان خسارت عمومي.

(2/2/1)- به دريا انداختن كالا برای سبك‌سازي كشتي.

 

خسارت همگاني

۲- اين بيمه‌نامه خسارت همگاني و هزينه‌هاي نجات را كه به‌‌منظور پيشگيري از خسارت يا در ارتباط با آن، به جز شرایط مندرج در بندهاي۴، ۵، ۶ و۷ به‌‌وجود آمده و طبق قرارداد حمل و يا قانون و عرف حاكم بر آن محاسبه و تعيين شده باشد، پوشش مي‌دهد.

 مسئوليت مشترك در تصادم

۳- به‌موجب شرط مندرج در قرارداد حمل در مسئوليت مشترك دو كشتي در تصادم، بيمه‌گر جبران اين زيان را در قبال خطرهای تعهد شده در اين بيمه به‌عهده مي‌گيرد. بيمه‌گذار تقبل مي‌کند كه هرگاه حمل كننده بر اساس شرط مذكور مطالبه زيان كند، بيمه‌گر را نیز آگاه کند. در اين صورت، بيمه‌گر حق دارد به هزينه خود، دفاع از بيمه‌گذار را در دعوي به‌عهده گيرد.

 

استثناها

۴- اين بيمه به هيچ‌وجه شامل خطرهای زير نمي‌شود:‌

(1/4)- تلف شدن، آسيب ديدن يا هزينه قابل انتساب به سوء عمل ارادي بيمه‌گذار

(2/4)- نشت و ريزش عادي، كسري عادي وزن يا حجم يا فرسودگي و پوسيدگي عادي كالاي‌ بيمه شده.

(3/4)- تلف شدن، آسيب ديدن يا هزينه ناشي از كافي نبودن يا نامناسب بودن بسته‌بندي يا آماده‌سازي كالاي بيمه شده مشروط بر اينكه بسته‌بندي يا آماده‌سازي قبل از شروع اين بيمه انجام شده يا به‌‌وسيله بيمه گذار يا كاركنان او انجام شده و تحمل مقابله با حوادث معمول در سفر بيمه شده را نداشته باشد.( در شرایط مربوط به اين شرط، “بسته‌بندي” شامل چيدن كالاي بيمه شده در كانتينر هم هست و كاركنان جزو پيمانكاران مستقل محسوب نمي‌شوند).

(4/4)- تلف شدن، آسيب ديدن يا هزينه به‌علت عيب ذاتي يا ماهيت كالاي ‌بيمه شده.

(5/4)- تلف شدن، آسيب ديدن يا هزينه‌اي‌كه علت آن تاخير باشد، حتي اگر اين تاخير ناشي از خطرهای بيمه شده باشد (به ‌استثناء هزينه‌هاي قابل پرداخت بند ۲).

(6/4)- تلف شدن، آسيب ديدن يا هزينه ناشي از اعسار يا ورشكستگي مالكان، مديران، اجاره كنندگان يا گردانندگان كشتي يا قصور در انجام تعهدات مالي از طرف يكي از آن‌ها، به‌شرط اينكه بيمه‌گذار در هنگام بارگيري كالاي بيمه شده در كشتي، از اين امر مطلع باشد يا بايد طبيعتا در جريان معمول تجارت خود از اين مسئله آگاه باشد كه اين اعسار و يا ناتواني مالي مي‌تواند مانع از ادامه عادي سفر شود. اين استثنا در صورتي كه قرارداد بيمه به طرف ديگري (طرف مدعي خسارت) واگذار شده باشد كه آن طرف هم، موضوع بيمه را با حسن‌نيت و تحت قرارداد الزام‌آور خريداري كرده يا با خريد آن توافق کرده است، اعمال نمي‌شود.

(7/4)- آسيب عمدي يا تخريب عمدي كالاي بيمه شده يا هر قسمت از آن توسط اشخاص متخلف.

(8/4)- تلف شدن، آسيب ديدن يا هزينه‌اي كه مستقيم يا غيرمستقيم به‌علت يا ناشي از كاربرد هر نوع سلاح‌ يا وسيله‌اي باشد كه با انرژي اتمي ‌يا شكست هسته‌اي و يا تركيب هسته‌اي يا واكنش مشابه ديگر يا نيرو يا ماده راديو اكتيو كاركند.

۵- (1/5)- اين بيمه به‌هيچ ‌وجه تلف شدن، آسيب ديدن يا هزينه ناشي از موارد زير را پوشش نمي‌دهد:

(1/1/5)- نداشتن قابليت دريانوردي‌كشتي يا شناور يا نامناسب بودن كشتي يا شناور براي حمل ايمن كالاي بيمه شده، مشروط بر اينكه هنگام بارگيري كالا به‌وسيله حمل، بيمه‌گذار از فقدان قابليت دريانوردي يا نامناسب بودن كشتي يا شناور آگاه باشد.

(2/1/5)- نامناسب بودن كانتينريا وسيله حمل‌ برای حمل سالم  کالای بيمه شده، مشروط بر اينكه بارگيري كالا درون يا برون اين وسایل، قبل از شروع اين بيمه‌نامه يا توسط بيمه‌گذار يا كاركنان او انجام شده باشد و آن‌ها از نامناسب بودن وسایل مذكور در زمان بارگيري كالاي بيمه شده اطلاع داشته باشند.

(2/5)- در شرایطی كه قرارداد بيمه به طرف ديگري (طرف مدعي خسارت) واگذار شده باشد و ايشان، موضوع بيمه را با حسن نيت و تحت قرارداد الزام‌آور خريداري كرده يا با خريد آن توافق کرده است، استثناي بند ۱/۱/۵ اعمال نمي‌شود.

(3/5)- بيمه‌گران، حق ادعاي نقض تعهد ضمني راجع به قابليت دريانوردي كشتي و مناسب بودن كشتي براي حمل کالای بيمه شده را از خود ساقط مي‌كنند.

۶- اين بيمه به‌هيچ عنوان تلف شدن، آسيب ديدن يا هزينه‌هايي را كه علت اصلي آن‌ها يكي از شرایط زير باشد، جبران نمي‌كند:

(1/6)- جنگ، جنگ داخلي، انقلاب، شورش، قيام يا زدوخوردهاي داخلي ناشي از اين امور يا هرگونه عمل خصمانه توسط يا عليه يكي از دو قدرت متخاصم.

(2/6)- توقيف، ضبط، مصادره، تصرف يا اثر ناشي از اين امور يا اثر ناشي از اقدام به شروع آن‌ها.

(3/6)- مين، اژدر و بمب‌هاي مترو‌كه يا ساير سلاح‌هاي جنگي به‌جا مانده و متروكه.

۷- اين بيمه‌نامه به‌هيچ‌وجه تلف شدن، آسيب ديدن يا هزينه ناشي از شرایط زير را پوشش نمي‌دهد:

(1/7)- عمل اعتصاب كنندگان، جلوگيري از ورود كارگران يا عمل اشخاصي كه در درگيري‌هاي كارگري، آشوب‌ها يا اغتشاش‌های داخلي شركت مي‌كنند.

(2/7)- اعتصاب، تعطيل محل كار، درگيري‌هاي كارگري، آشوب‌ها و يا اغتشاش‌های داخلي.

(3/7)- هرگونه عمل تروريستي يا اقدام هر شخصي كه مستقيما با هدف براندازي دولتي يا اعمال نفوذ از طريق توسل به زور يا خشونت عليه دولت يا از طرف يا در ارتباط با هر سازماني كه قانوني يا غيرقانوني تشكيل شده باشد.

(4/7)- عمل هر شخصي با انگيزه سياسي، عقيدتي يا مذهبي.

مدت اعتبار بيمه‌نامه

شرط حمل

۸- (1/8)- مشروط به رعايت بند۱۱، اين بيمه از زماني‌كه كالاي بيمه شده، انبار يا محل نگهداري مذكور در اين بيمه‌نامه را به‌‌منظور بارگيري بدون وقفه بر روي وسيله نقليه يا هر وسيله حمل ديگري در شروع حمل براي اولين بار ترك مي‌کند‌، آغاز و در طول جريان عادي حمل ادامه مي‌يابد و در يكي از حالت‌های زير، هر كدام زودتر واقع شود، منقضي مي‌شود:

(1/1/8)- به مجرد تخليه كامل كالا از وسيله حمل يا وسيله نقليه ديگر در انبار يا محل نگهداري نهايي در مقصد مذكور در بيمه‌نامه.

(2/1/8)- به مجرد تخليه كامل كالا از وسيله حمل يا وسيله نقليه ديگر به هر انبار يا محل نگهداري ديگر در مقصد مندرج در بيمه‌نامه يا قبل از آن كه بيمه‌گذار يا كاركنان وي براي نگهداري كالا در خارج از مسير حمل يا تقسيم و توزيع كالا در نظر گرفته باشند.

(3/1/8)- هنگامي كه بيمه‌گذار يا كاركنان او تصميم مي‌گيرند خارج از مسير عادي حمل از هر يك از وسايل حمل زميني يا ساير وسایل حمل يا كانتينر براي نگهداري كالاي بيمه شده استفاده كنند.

(4/1/8)- به مجرد انقضاي ۶۰ روز از تخليه كامل كالاي بيمه شده از كشتي در آخرين بندر تخليه.