صفحه اصلی/بیمه باربری/کلوز پیوست شرایط بیمه‌گران کالا، مجموعه شرایط A

کلوز پیوست شرایط بیمه‌گران کالا، مجموعه شرایط A 

خطرهای تحت پوشش

1- اين بيمه، همه ‌خطرهايي را كه منجر به تلف شدن يا آسيب ديدن كالاي بيمه شده مي‌شود؛ به‌جز شرایط استثنا شده در بندهاي 4، 5، 6 و 7 را پوشش مي‌دهد.

 

خسارت همگاني

2- اين بيمه‌نامه، خسارت همگاني و هزينه‌هاي نجات را كه به‌‌منظور پيشگيري از خسارت يا در ارتباط با آن؛ به‌جز شرایط مندرج در بندهاي۴، ۵، ۶ و۷ به‌‌وجود آمده و طبق قرارداد حمل و يا قانون و عرف حاكم بر آن محاسبه و تعيين شده باشد، پوشش مي‌دهد.

مسئوليت مشترك در تصادم

3- به‌موجب شرط مندرج در قرارداد حمل در خصوص مسئوليت مشترك دو كشتي در تصادم، بيمه‌گر جبران اين زيان در قبال خطرهای تعهد شده در اين بيمه را به‌عهده مي‌گيرد. بيمه‌گذار تقبل مي‌کند كه هرگاه حمل‌كننده بر اساس شرط مذكور مطالبه زيان كند، بيمه‌گر را نیز آگاه کند. در اين‌صورت، بيمه‌گر حق دارد به هزينه خود، دفاع از بيمه‌گذار را در دعوي به‌عهده گيرد.

 

استثناها

4-اين بيمه به هيچ‌وجه شامل خطرهای زير نمي‌شو‌د:

(1/4)- تلف شدن، آسيب ديدن يا هزينه قابل انتساب به سوء عمل ارادي بيمه‌گذار

(2/4)- نشت و ريزش عادي، كسري عادي وزن يا حجم و يا فرسودگي و پوسيدگي عادي كالاي‌ بيمه شده.

(3/4)- تلف شدن، آسيب ديدن يا هزينه ناشي از كافي نبودن يا نامناسب بودن بسته‌بندي يا آماده‌سازي كالاي بيمه شده مشروط بر اينكه بسته‌بندي يا آماده‌سازي، قبل از شروع اين بيمه انجام شده يا به‌‌وسيله بيمه‌گذار يا كاركنان او انجام شده باشد و تحمل مقابله با حوادث معمول در سفر بيمه شده را نداشته باشد. ( در شرایط مربوط به اين شرط، “بسته‌بندي” شامل چيدن كالاي بيمه‌شده در كانتينر هم هست و كاركنان جزو پيمانكاران مستقل محسوب نمي‌شوند).

(4/4)- تلف شدن، آسيب ديدن يا هزينه به‌علت عيب ذاتي يا ماهيت كالاي ‌بيمه شده.

(5/4)- تلف شدن، آسيب ديدن يا هزينه‌اي‌كه علت آن تاخير باشد، حتي اگر اين تاخير ناشي از خطرهای بيمه شده باشد (به‌استثناء هزينه‌هاي قابل پرداخت بر اساس بند ۲).

(6/4)- تلف شدن، آسيب ديدن يا هزينه ناشي از اعسار يا ورشكستگي مالكان، مديران، اجاره كنندگان يا گردانندگان كشتي يا قصور در انجام تعهد مالي از طرف يكي از آن‌ها، به‌شرط اينكه بيمه‌گذار در هنگام بارگيري كالاي بيمه شده در كشتي، از اين امر مطلع بوده يا بايد طبيعتا در جريان معمول تجارت خود از اين مسئله آگاه باشد كه اين اعسار و يا ناتواني مالي مي‌تواند مانع از ادامه عادي سفر شود. اين استثنا در صورتي كه قرارداد بيمه به طرف ديگري (طرف مدعي خسارت) واگذار شده باشد كه آن طرف، موضوع بيمه را با حسن نيت و تحت قرارداد الزام‌آور خريداري كرده يا با خريد آن توافق کرده است، اعمال نمي‌شود.

(7/4)- تلف شدن، آسيب ديدن يا هزينه‌اي كه مستقيم يا غيرمستقيم به‌علت يا ناشي از كاربرد هر نوع سلاح‌ يا وسيله‌اي باشد كه با انرژي اتمي، ‌شكست هسته‌اي، تركيب هسته‌اي يا واكنش مشابه ديگر يا نيرو يا ماده راديواكتيو كاركند.

5- (1/5)- اين بيمه به‌هيچ ‌وجه تلف شدن، آسيب ديدن يا هزينه ناشي از شرایط زير را پوشش نمي‌دهد:

(1/1/5)- عدم قابليت دريانوردي‌ يا نامناسب بودن كشتي يا شناور براي حمل ايمن كالا، مشروط بر اينكه هنگام بارگيري كالاي بيمه شده به‌وسيله حمل، بيمه‌گذار از فقدان قابليت دريانوردي يا نامناسب بودن كشتي يا شناور آگاه باشد.

(2/1/5)- نامناسب بودن كانتينر يا وسيله حمل‌ برای حمل سالم  کالای بيمه شده، مشروط بر اينكه بارگيري كالا، درون يا برون اين وسایل، قبل از شروع اين بيمه‌نامه، يا توسط بيمه‌گذار يا كاركنان او انجام شده باشد و آن‌ها از نامناسب بودن وسایل مذكور در زمان بارگيري كالاي بيمه شده اطلاع داشته باشند.

(2/5)- در شرایطی كه قرارداد بيمه به طرف ديگري (طرف مدعي خسارت) واگذار شده باشد و ايشان موضوع بيمه را با حسن نيت و تحت قرارداد الزام‌آور خريداري كرده يا با خريد آن توافق کرده است، استثناي بند 1/1/5 اعمال نمي‌شود.

(3/5)- بيمه‌گران حق ادعاي نقض تعهدات ضمني راجع به قابليت دريانوردي كشتي و مناسب بودن كشتي براي حمل کالای بيمه شده را از خود اسقاط مي‌كنند.

6-اين بيمه به‌هيچ عنوان، تلف شدن، آسيب ديدن يا هزينه‌هايي را كه علت اصلي آن‌ها يكي از شرایط زير باشد، جبران نمي‌كند:

(1/6)- جنگ، جنگ داخلي، انقلاب، شورش، قيام و يا زدوخوردهاي داخلي ناشي از اين امور، يا هرگونه عمل خصمانه توسط يا عليه يكي از دو قدرت متخاصم.

(2/6)- توقيف، ضبط، مصادره، تصرف (غير از دزدي دريايي) يا اثرهای ناشي از اين امور يا اثرهای ناشي از اقدام به شروع آن‌ها.

(3//6)- مين، اژدر و بمب‌هاي مترو‌كه يا ساير سلاح‌هاي جنگي به‌جا مانده و متروكه.

7- اين بيمه‌نامه به‌هيچ‌وجه تلف شدن، آسيب ديدن يا هزينه ناشي از موارد زير را پوشش نمي‌دهد:

(1/7)- عمل اعتصاب كنندگان، جلوگيري از ورود كارگران يا عمل اشخاصي كه در درگيري‌هاي كارگري، آشوب‌ها يا اغتشاش‌های داخلي شركت مي‌كنند.

(2/7)- اعتصاب، تعطيل محل كار، درگيري‌هاي كارگري، آشوب‌ها و يا اغتشاش‌های داخلي.

(3/7)- هرگونه عمل تروريستي يا اقدام هر شخصي كه مستقيما با هدف براندازي دولتي يا اعمال نفوذ از طريق توسل به زور يا خشونت عليه دولت یا از طرف يا در ارتباط با هر سازماني كه قانوني يا غير قانوني تشكيل شده باشد.

(4/7)- عمل هر شخصي با انگيزه سياسي، عقيدتي يا مذهبي.

 

مدت اعتبار بيمه‌نامه

شرط حمل

۸- (1/8)- مشروط به رعايت بند 11، اين بيمه از زماني‌كه كالاي بيمه شده، انبار يا محل نگهداري مذكور در اين بيمه‌نامه را به‌‌منظور بارگيري بدون وقفه بر روي وسيله نقليه يا هر وسيله حمل ديگري در شروع حمل براي اولين بار ترك مي‌کند‌، آغاز و در طول جريان عادي حمل ادامه مي‌يابد و در يكي از حالت‌های زير، هر كدام زودتر واقع شود، منقضي مي‌شود:

 (1/1/8)- به مجرد تخليه كامل كالا از وسيله حمل يا وسيله نقليه ديگر در انبار يا محل نگهداري نهايي در مقصد مذكور در بيمه‌نامه.

(2/1/۸)- به مجرد تخليه كامل كالا از وسيله حمل يا وسيله نقليه ديگر به هر انبار يا محل نگهداري ديگر در مقصد مندرج در بيمه‌نامه يا قبل از آن، كه بيمه‌گذار يا كاركنان وي براي نگهداري كالا در خارج از مسير حمل يا تقسيم و توزيع كالا در نظر گرفته باشند.

(3/1/8)- هنگامي كه بيمه‌گذار يا كاركنان او تصميم مي‌گيرند خارج از مسير عادي حمل از هر يك از وسايل حمل زميني يا ساير وسایل حمل يا كانتينر براي نگهداري كالاي بيمه شده استفاده كنند.

(4/1/8)- به مجرد انقضاي 60 روز از تخليه كامل كالاي بيمه شده از كشتي در آخرين بندر تخليه.

(2/۸)- هرگاه پس از تخليه كالاي بيمه شده از كشتي در بندر نهايي و قبل از انقضاي مدت بيمه‌نامه قرار باشد كه كالا به مقصد ديگري غير از مقصد تعيين شده در بيمه‌نامه حمل شود، در اين صورت، بيمه طي مدت مقرر در بند 1/1/8 الي 4/1/8 به اعتبار خود باقي است، ولي با شروع حمل به مقصد ديگر فاقد اعتبار است.

(3/88)- اين بيمه (با توجه به شرایط خاتمه مذكور در بند 1/1/8 الي 4/1/8 و مقررات بند 9 مندرج در زير) در صورت تاخير خارج از اختيار بيمه‌گذار، هر نوع تغيير مسير، تخليه اجباري، ارسال مجدد يا انتقال كالا به كشتي ديگر و در جريان هر نوع تغييري كه در سفر دريايي روي داده و ناشي از اختياراتي باشد كه طبق قرارداد باربري به مالكان يا اجاره كنندگان كشتي تفويض شده است، داراي اعتبار خواهد بود. 

خاتمه قرارداد حمل‌ونقل

9- هرگاه قرارداد حمل در اثر رويدادي خارج از اراده و اختيار بيمه‌گذار در بندر يا محلي غير از مقصد مذكور در آن قرارداد خاتمه يابد يا حمل كالا به‌نحو ديگري قبل از تحويل كالا در مقصد (به‌شرح مندرج در شرط 8 فوق)، خاتمه يابد، اين بيمه نيز منقضي مي‌شود مگر آنكه مراتب فورا” به بيمه‌گر اطلاع و ادامه بيمه درخواست شود كه در آن‌صورت در ازاء حق‌بيمه اضافي (درصورت درخواست بيمه‌گر) اين بيمه تا يكي از مهلت‌هاي مقرر در زير به ‌قوت خود باقي مي‌ماند:

(1/9)- تا زماني‌كه كالا در چنين بندر يا محلي به‌فروش رسيده و تحويل داده شود، يا چنانچه توافق خاص ديگري نشده باشد، تا انقضاء مدت 60 روز بعد از ورود كالاي بيمه شده به چنين بندر يا محل، هر كدام زودتر واقع شود.

(2/9)- اگر كالاي بيمه شده ظرف همان مدت 60 روز (يا هر مدت اضافي ديگري كه توافق شده باشد) به مقصد مذكور در بيمه‌نامه يا هر مقصد ديگري ارسال شود، در اين‌صورت بيمه طبق ضوابط مقرر در بند 8 منقضي مي‌شود.

تغيير سفر

10- (1/10)- هر گاه پس از شروع اين بيمه، مقصد توسط بيمه‌گذار تغيير کند، بقای اعتبار اين بيمه مشروط است به‌ اينكه بيمه‌گذار مراتب را فورا به بيمه‌گر اعلام كند و شرايط و حق‌بيمه مورد توافق قرار بگيرد. چنانچه خسارتي قبل از توافق رخ دهد، تحت پوشش خواهد بود مشروط بر اينكه بر مبناي نرخ و شرايط متعارف بازار باشد.

(2/10)- هر گاه حمل كالاي بيمه شده طبق شرايط اين بيمه (مطابق بند 1/8) آغاز، اما كشتي بدون اطلاع بيمه‌گذار يا كاركنان وي به مقصد ديگري حركت كند، با شروع حمل، اين بيمه به قوت خود باقي ‌است.

 خسارت‌ها

نفع بيمه‌اي

11- (1/11)- براي جبران خسارت تحت اين بيمه، بيمه‌گذار بايد هنگام بروز خسارت، نسبت به كالاي بيمه شده نفع بيمه‌اي داشته باشد.

(2/1۱)- مشروط به رعايت بند 1/11 فوق، بيمه‌گذار حق دارد خسارت ناشي از خطر بيمه شده را كه در طول مدت اين بيمه حادث مي‌شود، دريافت کند، حتي اگر خسارت قبل از انعقاد قرارداد بيمه اتفاق افتاده باشد، مگر آنكه در شرایط اخير، بيمه‌گذار از وقوع خسارت مطلع بوده و بيمه‌گر نسبت به آن بي‌اطلاع باشد.

هزينه حمل تا مقصد نهايي

12- هرگاه در اثر تحقق يكي از خطرهای تحت پوشش اين بيمه، حمل موضوع بيمه در بندر يا محلي به‌غير از مقصد كالاي بيمه شده خاتمه يابد، بيمه‌گر هرگونه هزينه‌هاي اضافي كه به‌طور معقول و متعارف براي تخليه، نگهداري و ارسال کالای بيمه شده به‌ مقصد توسط بيمه‌گذار تحمل شده است را جبران خواهد کرد.

مقررات اين بند شامل هزينه‌هاي نجات يا خسارت همگاني نبوده و استثناهای مندرج در بندهاي 4، 5، 6 و 7 در مورد آن صادق خواهد بود و نيز شامل هزينه‌هاي ناشي از تقصير، غفلت، ورشكستگي يا قصور در انجام تعهدهای مالي بيمه‌گذار يا كاركنان وي نمي‌شود‌.

 خسارت كلي فرضي

13- درخواست خسارت به‌عنوان خسارت كلي فرضي قابل قبول نيست، مگر اينكه بدين لحاظ كه تلف مورد بيمه قطعي و غير قابل اجتناب است و يا هزينه نجات، مرمت و ارسال مجدد آن به‌مقصد تعيين شده، از قيمت آن كالا در مقصد بيشتر خواهد بود، رها كردن آن معقول و منطقي باشد.

ارزش اضافي

14- (1/14)- اگر بيمه‌گذار براي كالاي بيمه شده تحت اين بيمه‌نامه، بيمه ارزش اضافي تحصيل كند، فرض مي‌شود كه قيمت توافقي كالا تا جمع كل مبلغ بيمه شده تحت اين بيمه‌نامه و كليه بيمه‌نامه‌هاي ارزش اضافي، افزايش يافته است و تعهد بيمه‌گر با توجه به نسبت مبلغ بيمه شده اين بيمه‌نامه با كل مبالغ بيمه شده، تعيين مي‌شود. در صورت وقوع خسارت، بيمه‌گذار موظف به ارایه مدارك مربوط به مبالغ بيمه شده تحت كليه بيمه‌نامه‌هاي ديگر به بيمه‌گر است.

(2/14)- چنانچه اين بيمه به‌صورت ارزش اضافي باشد، شرط زير رعايت خواهد شد:

فرض مي‌شود كه قيمت توافقي كالا برابر با جمع كل مبلغ بيمه شده تحت بيمه‌نامه اوليه و همه بيمه‌نامه‌هاي ارزش اضافي ديگر كه توسط بيمه‌گذار تحصيل شده است، ‌باشد. تعهد بيمه‌گر با توجه به نسبت مبلغ بيمه شده اين بيمه‌نامه با جمع كل مبلغ بيمه شده خواهد بود.

در صورت وقوع خسارت، بيمه‌گذار موظف به ارایه مدارك مربوط به مبالغ بيمه شده تحت كليه بيمه‌نامه‌هاي ديگر به بيمه‌گر است.

 منافع حاصل از بيمه

15- کلوز A

(1/15)- بيمه‌گذاري را تحت پوشش قرار مي‌دهد كه ادعاي خسارت مي‌كند، اعم از اينكه قرارداد بيمه توسط او يا از سوي او منعقد شده يا بيمه‌نامه به او منتقل شده باشد.

(2/15)- به حمل كنندگان كالا و ساير امانت‌گيران كالاي بيمه شده تسري نمي‌يابد و آنان را منتفع نمي‌كند.

 

به حداقل رساندن خسارات

وظايف بيمه‌گذار

16- بيمه‌گذار، كاركنان و نمايندگان او در مورد خسارت قابل جبران موظف‌اند:

(1/16)- هرگونه اقدام معقول كه برای دفع يا به حداقل رساندن چنين خسارتي موثر است را انجام دهند.

(2/16)- امكان اقامه دعوي و احقاق حق عليه حمل كنندگان، تحويل گيرندگان كالا يا هر شخص ثالث را كاملاً حفظ كنند.

در مقابل، بيمه‌گر علاوه بر ساير خسارت‌های قابل پرداخت تحت اين بيمه‌نامه، هزينه‌هاي متناسب و معقولي كه بيمه‌گذار برای انجام اين وظايف متحمل شده است را جبران مي‌کند.

عدم اسقاط حق

17- اقدام‌هایی كه توسط بيمه‌گذار و يا بيمه‌گر به‌منظور نجات، حفظ يا مرمت و بازيافتن کالای بيمه شده به‌عمل مي‌آيد، نبايد به‌عنوان اسقاط حق يا قبول ترك مالكيت يا به‌عنوان هرگونه خدشه در حقوق هر يك از طرفين محسوب شود.

اجتناب از تاخير

18- از جمله شرايط اين بيمه اين است كه اقدام بيمه‌گذار براي حمل كالا در تمام موارد، تا حدي كه دركنترل وي است، بايد با سرعت معقول و به‌نحو متعارف انجام شود. 

قانون و عرف

19- اين بيمه تابع قانون بيمه و عرف كشور ايران است.

تذكر: بيمه‌گذار موظف است در صورت تقاضاي تمديد براي اين بيمه‌نامه، مطابق بند 9 و يا اطلاع از تغيير مقصد، مطابق بند 10 فورا بيمه‌گر را مطلع كند. شرط استفاده از چنين پوششي انجام اين تعهد است.