صفحه اصلی/بیمه خودرو/شرایط خصوصی بیمه‌نامه بدنه اتومبیل

شرایط خصوصی بیمه‌نامه بدنه اتومبیل

بیمه‌گذار محترم! با توجه به اینکه در رسیدگی و پرداخت خسارت، شرایط زیر اعمال می‌شود، ضمن اطلاع و ابلاغ این موضوع، خواهشمندیم آن را به همراه شرایط عمومی بیمه‌نامه که به پیوست بیمه‌نامه تقدیم شده است به‌دقت مطالعه فرمایید و مدنظر قرار دهید.

1- اگر ارزش وسیله نقلیه مندرج در متن بیمه‌نامه (سرمایه بیمه‌نامه) کمتر از ارزش آن در روز وقوع حادثه و بیمه‌نامه فاقد پوشش نوسانات قیمت بازار باشد یا پوشش خریداری شده تکافوی نوسان ایجادشده را نکند، براساس مفاد ماده 10 قانون بیمه، خسارت برمبنای قاعده نسبی سرمایه محاسبه وپرداخت خواهدشد.

مثال: اگر ارزش واقعی وسیله نقلیه در زمان حادثه (ارزش معاملاتی آن در بازار) 100 واحد و سرمایه بیمه‌نامه 75 واحد باشد، چنانچه خسارت وارد بر آن پس از وضع کسورات 40 واحد تعیین گردد، میزان خسارت قابل‌پرداخت به این شرح محاسبه خواهد شد:

خسارت قابل پرداخت = (ارزش واقعی وسیله نقلیه در روز حادثه / سرمایه بیمه‌نامه) * خسارت تعیین‌شده

30 واحد = (100 واحد / 75 واحد) * 40 واحد

2- اگر از خودرو برای کاربری غیر از آنچه در بیمه‌نامه آمده است استفاده شود و تغییراتی در کیفیت و وضعیت کاربری موردبیمه انجام شود که موجب تشدید خطر گردد، بیمه‌گذار موظف است مراتب را بلافاصله به بیمه‌گر اطلاع دهد در غیر این‌صورت بیمه‌گر می‌تواند خسارت را رد یا به تناسب تشدید خطر طبق ماده 13 قانون بیمه، خسارت را تقلیل دهد.

3- اعتباربیمه‌نامه منوط به پرداخت حق‌بیمه به ترتیبی است که در بیمه‌نامه پیش‌بینی شده است. چنانچه پرداخت حق‌بیمه به‌صورت قسطی باشد و بیمه‌گذار یک یا چند قسط از اقساط سررسید شده حق‌بیمه را پرداخت نکرده باشد، بیمه‌گر می‌تواند بیمه‌نامه را فسخ و اعتبار بیمه‌نامه را خاتمه‌یافته اعلام کند. بدیهی است خسارتی که پس از تاریخ فسخ بیمه‌نامه رخ داده باشد، غیرقابل رسیدگی خواهدبود. چنانچه بیمه‌گر بیمه‌نامه را فسخ نکرده باشد، درصورت وقوع حادثه، خسارت به نسبت حق‌بیمه پرداخت‌شده به حق‌بیمه قابل‌پرداخت تا تاریخ حادثه تسویه خواهد شد.

تبصره: قراردادهای اقساطی گروهی از این بند مستثنی هستند.

4- در خسارت جزئی، از همه لوازم تعویضی (غیر از شیشه‌ها و شیشه‌چراغ‌ها) استهلاک کسرخواهد شد. استهلاک از ابتدای سال پنجم تولید وسیله نقلیه به بعد محاسبه می‌شود که ضریب آن برای هر سال 5درصد و حداکثر 25درصد است.

5- خسارت باتری و لاستیک‌های چرخ موضوع بیمه در اثر هر یک از خطرهای بیمه‌شده بر اساس 50درصد قیمت نو و حداکثر تا ارزش بیمه‌شده آنها برآورد می‌گردد.

6- تعهد بیمه‌گر برای لوازم صوتی غیرفابریک حداکثر تا 3 درصد و برای رینگ و لاستیک غیرفابریک، پنج حقله تا 5 درصد ارزش مورد بیمه (ارزش خودرو) است. ضمناً رادیوپخش کشویی تحت پوشش بیمه نیست و پرداخت خسارت رادیوپخش‌های پنل‌دار، فقط منوط به تحویل پنل به واحد خسارت است.

7- حداكثر هزينه ایاب و ذهاب قابل پرداخت برای خودروهاي تحت اين پوشش اضافي، روزانه معادل 000ر400 ريال خواهد بود و مدت آن از 30 روز در سال بيمه‌اي، پس از كسر 3 روز در هر حادثه به عنوان فرانشيز، تجاوز نخواهد كرد.

8- خسارت آتش‌سوزی یا انفجار که در اثر گازسوز کردن خودرو (غیراستاندارد) ایجاد شود غیرقابل پرداخت است.

9- اگر وسیله نقلیه بدون حقوق و عوارض گمرکی بیمه شده باشد (مناطق آزاد) به ترتیب زیرعمل خواهد شد.

1-9- در سرقت کلی، تسویه خسارت موکول به پرداخت حقوق و عوارض گمرکی و انتقال سند مالکیت وسیله نقلیه به بیمه‌گرخواهد بود.

2-9- در خسارت کلی، چنانچه بیمه‌گذار به علت نپرداختن حقوق و عوارض گمرکی نتواند مالکیت وسیله نقلیه را به بیمه‌گر منتقل کند حداکثر خسارت قابل‌پرداخت مبلغ بیمه‌شده پس از کسر ارزش بازیافتی و فرانشیز که از طرف بیمه‌گر تعیین شده خواهد بود.

3-9- پوشش سرقت کلی منوط به اخذ پلاک دائم (شماره انتظامی) اتومبیل از نیروهای انتظامی ذی‌ربط توسط بیمه‌گذار است. در غیر این صورت، بیمه‌گر در مقابل خسارت سرقت کلی تعهدی ندارد. د رهر حال، پرداخت خسارت سرقت کلی موکول به انتقال مالکیت وسیله نقلیه به بیمه‌گر خواهد بود.

10- فرانشیز: بخشی از خسارت است که بر عهده بیمه‌گذار است.

1-10- فرانشیز خسارت‌های جزئی ناشی از تصادم، تصادف و آتش‌سوزی برای همه وسایل نقلیه به شرح زیر  است:

  •  خسارت اول: 10درصد مبلغ خسارت و حداقل 500.000 ریال
  •  خسارت دوم: 20درصد مبلغ خسارت و حداقل 1.000.000ریال
  •  خسارت سوم: 30درصد مبلغ خسارت و حداقل 1.500.000 ریال

تبصره: در صورت تحقق هر یک از موارد زیر به صورت مستقل یا همزمان، 10% به فرانشیزهای بالا اضافه می‌گردد:

2-10- سابقه گواهینامه راننده در زمان حادثه، کمتر از 3 سال باشد.

3-10- سن راننده در زمان حادثه، کمتر از 25 سال باشد.

4-10- فرانشیز خسارت‌های کلی ناشی از تصادم، تصادف و آتش‌سوزی برای همه وسایل نقلیه، 10% مبلغ خسارت است.

5-10- فرانشیز خسارت‌های سرقت، اعم از جزئی و کلی، و همچنین حوادث و تصادفات ناشی از سرقت، 20درصد مبلغ خسارت است.

6-10- فرانشیز خسارت شکست شیشه معادل 20درصد مبلغ خسارت (حداقل 50.000 ریال) است.

7-10- فرانشیز خسارت «پاشیدن اسید، رنگ و مواد شیمیایی» بر روی خودرو و «سیل و زلزله و آتشفشان» 10درصد مبلغ خسارت است.

8-10- فرانشیز خسارت ناشی از تصادفات رانندگی در صورتی‌که راننده اتومبیل بیمه‌شده مقصر نباشد و مقصر شناخته‌شده‌ای وجود داشته باشد، مشروط بر آنکه مدارک کافی برای تعقیب مقصر نیز فراهم گردد، 5درصد و حداقل به میزان 500.000 ریال است.

11- هنگام کارشناسی خسارت چنانچه برای مواضع آسیب دیده لوازم تعویضی در نظرگرفته شود، بیمه‌گذار موظف به تحویل بازیافتی و داغی است.

12- در خسارت‌های کلی، در صورت تحویل نشدن لاشه، ارزش لاشه با نظر کارشناس ارزیاب خسارت از مبلغ خسارت برآورده کسر می‌گردد. درصورت قصد بیمه‌گذار بر تحویل لاشه به شرکت، پرداخت خسارت منوط به انجام تشریفات اوراق و اسقاط خودرو توسط بیمه‌گذار، اخذ تاییدیه نقل و انتقال به نام شرکت بیمه و تحویل لاشه است. بدیهی است با دریافت خسارت اعتبار بیمه‌نامه نیز خاتمه اعلام می‌گردد.

13- با پرداخت هر خسارت جزئی، سرمایه بیمه‌نامه به میزان خسارت پرداختی کاهش می‌یابد؛ بنابراین فارغ از مدت زمان تعهدات، این بیمه‌نامه تا سقف سرمایه بیمه‌شده اعتبار دارد و درصورت دریافت خسارت کلی یا دریافت چندین مرحله خسارت جزئی تا سقف سرمایه، بیمه‌نامه خاتمه یافته تلقی می‌گردد.

14- در صورت پرداخت خسارت از محل پوشش‌های اضافی، آن پوشش فاقد اعتبار می‌شود و برای مدت باقی‌مانده تا پایان بیمه‌نامه، نیاز به خرید مجدد پوشش است.

تبصره: چنانچه بیمه‌گذار به حفظ اعتباربیمه‌نامه تاپایان مدت زمان آن تمایل داشته باشد می‌تواند سرمایه بیمه‌نامه را پس از دریافت هر خسارت افزایش داده و با به‌روزرسانی تعهدات، سرمایه آن را تثبیت کند.

15- پس از دریافت هر خسارت بیمه‌گذار موظف است همکاری لازم را برای آوردن خودرو به‌منظور بازدید سلامت وسیله نقلیه توسط کارشناس شرکت بیمه و ارائه گزارش بازدید صورت دهد. چنانچه بیمه‌گذار بازدید سلامت انجام نداده باشد، درصورت وقوع حادثه احتمالی آتی، مواضع مشترک خسارت قبلی به تشخیص بیمه‌گر از خسارت جدید کسرخواهد شد.

16- مبلغ خسارت در وجه مالک وسیله نقلیه و با ارائه مدارک مالکیت مستدل (شناسه مالکیت وسیله نقلیه یابنچاق) پرداخت خواهد شد.

17- برای رسیدگی وپرداخت هر نوع خسارت ارائه اسناد مثبته و گزارش مقامات ذی‌صلاح الزامی است. همچنین بیمه‌گذار موظف است قبل از هرگونه تعمیر و بازسازی خودرو، ضمن اعلام خسارت ظرف مدت پنج روز، وسیله نقلیه خسارت‌دیده را حتما به رویت کارشناس شرکت بیمه برساند.

18- برای جلوگیری از توسعه خسارت و نجات لوازم بیمه‌شده، بیمه‌گذار باید کلیه اقدامات و احتیاط‌های لازم را که هرکس عرفاً از مال خود می‌کند، به عمل آورد وگرنه تعهد بیمه‌گر در مورد خسارت به نسبت قصور بیمه‌گذار تقلیل خواهد یافت.

19- به میزان غرامت پرداخت‌شده به بیمه‌گذار، حقوق او در قبال اشخاصی که مسئول و مقصر وقوع خسارت شناخته شده‌اند، به بیمه‌گر منتقل می‌شود تا این شرکت قادر باشد با طرح دعوی علیه آن‌ها، مبلغ خسارت پرداخت‌شده را بازیافت نماید. بنابراین بیمه‌گذار موظف است از هر عملی که دعوای بیمه‌گر را علیه مسئول و مقصر خسارت مشکل یا غیرممکن می‌سازد، خودداری کند.

20- در صورت دریافت خسارت، سرمایه بیمه‌شده به میزان خسارت دریافتی تقلیل می‌یابد، لیکن بیمه‌گذار می‌تواند با پرداخت حق‌بیمه اضافی مبلغ مذکور را به حالت اولیه برگرداند.

21- پس از دریافت خسارت یا هنگام بازدید اولیه، هرگاه خودرو دارای نقاط آسیب‌دیده باشد، نقاط مذکور فاقد پوشش بیمه‌ای است، مگر اینکه بیمه‌گذار نسبت به بازسازی آن اقدام و مراتب را به رؤیت کارشناس شرکت برساند.

22- در صورت انتقال مالکیت موضوع بیمه به هر یک از انحای قانونی، بیمه‌گذار می‌تواند بیمه‌نامه را فسخ و حق‌بیمه مدت باقی‌مانده بیمه‌نامه خود را دریافت نماید. در صورت عدم فسخ بیمه‌نامه و موافقت بیمه‌گر چنانچه مالک جدید به تعهدات بیمه‌نامه در قبال بیمه‌گر عمل و همچنین نسبت به پرداخت مابه‌التفاوت تخفیف عدم خسارت یا گروهی یا موارد مشابه برای مدت باقی‌مانده اعتبار بیمه‌نامه اقدام کند، تعهدات بیمه‌گر در قبال مالک جدید ادامه خواهد یافت.

تبصره: چنانچه انتقال مالکیت موضوع بیمه پس از وقوع حادثه‌ای باشد که به بیمه‌گر اعلام نشده است بیمه‌گر هیچ گونه مسئولیتی برای جبران خسارت‌های وارده در مقابل مالک جدید نخواهد داشت.